MECA - Däckservice

Däckverkstad och Däckhotel

Det är lätt hänt att köra ner i en grop eller att köra på en trottoarkant – och då kan framvagnens inställning ändras. Det kan i sin tur bidra till att flera delar på bilen påverkas. Det är framförallt däcken som slits när hjulinställningen är fel, men även det mesta i fram-vagnen påverkas – så som spindelleder, stötdämpare, styrleder, bussningar och hjullager. Även köregenskaperna försämras, liksom att bränsleförbrukningen ökar. Så om du misstänker att hjulinställningen inte är korrekt, agera i tid. En framvagnskontroll ger dig svaren och kan bidra till:

  • Ökad livslängd på däcken
  • Bättre däckekonomi
  • Färre verkstadsbesök för att byta ut däck
  • Bättre bränsleekonomi
  • Ökad säkerhet

Däckbalansering

Upplever du vibrationer trots att balansering är utförd enligt konstens alla regler? Vi har möjlighet att få problemet avhjälpt. Med vår balanseringsmaskin kan vi mäta upp och anpassa fälgens konstruktion utifrån respektive däcks förutsättningar. Genom att matcha dessa för varandra, så kan vi minimera vibrationer och slitage.

MECA- Västberga

VÅRA TJÄNSTER

Att balansera däck Obalans mellan däcken påverkar inte bara styrningen, utan sliter i längden också ut fjädringen och gummit i däcken. Man bör alltid kontrollera däckens balans när man byter däck från vinterdäck till sommardäck och vice versa vid årstidsväxlingarna. Vid däckbalansering tar man bort gamla balanseringsvikter från hjulet och placerar därefter hjulet i en maskin. Denna maskin noterar statisk och dynamisk obalans. Sedan placeras vikter på hjulet utifrån maskinens uppgifter. När obalansen hos däcket har neutraliserats, så varken hoppar eller vibrerar däcket i sidled. Däcket är i obalans om: Du känner skakningar när du kör Bilen drar åt sidan när du kör Väghållningen och säkerheten inte känns 100% Det känns som att däcket studsar fram Däcket slits onormalt

Boka nu

Demontering av de befintliga däcken från fälgarna (4 däck) Montering av nya däck på fälgarna (4 däck, max 20 tum) Kontroll och optimering av lufttrycket Balansering av hjulen

Boka nu

Skifte av 4 st däck på bil, inklusive kontroll av mönsterdjup och slitage samt frivillig

Boka nu

Hur ofta ska man göra en hjulinställning? Det är bra att se över hjulinställningen 1 gång/år eller var 2 000 mil. I övrigt bör man göra en inställning om man har kört på något, kört över en vägbula i för hög hastighet eller dunkat i en grop på vägen. Därtill bör man givetvis kontrollera fram – och bakvagnsinställningarna om man känner att något är konstigt med styrningen, väghållningen eller ratten. När behöver du en hjulinställning? När ratten sitter snett när du kör rakt fram När bilen vill dra åt höger eller vänster När bilen känns instabil och vill ”vandra” över vägbanan Efter en påkörd trottoarkant, ojämnheter och/eller håligheter i vägbanan Om bilen har varit på verkstad där man har bytt ut delar Om däcken slits onormalt 

Boka nu

Hur fungerar ett TPMS system? TMPS övervakar bilens däck med syftet att informera föraren om eventuella förändringar i både tryck och temperatur. Varningen skickas ut från systemet några få sekunder efter att en upptäckt gjorts. Själva systemet är uppbyggt av elektroniska sensorer som kontrollerar vilket exakt lufttryck som finns i alla däck. Ett indirekt TPMS-system fungerar via bilens ABS-system. Där informeras föraren om förändringar eller avvikelser i rotationshastigheten mellan hjulen. Lufttrycket mäts alltså inte direkt utan via storlek och skick. Ett direkt TPMS-system använder sig av inbyggda hjulsensorer för att mäta lufttrycket i däcken. Här övervakas trycknivåer och temperatur och föraren varnas omedelbart vid eventuell förändring.

Boka nu

Prislista
DÄCKSERVICE